Sävsjö kommunvapen

Tips i värmen!

Den långvariga värmen håller i sig och den här veckan ser ut att bli en av de varmaste veckorna hittills i sommar.

För en del grupper kan sommarvärmen vara särskilt ansträngande och till och med farlig- särskilt för äldre, kroniskt sjuka och personer med funktionsnedsättning. Men även små barn, gravida och personer som tar medicin kan påverkas starkt.

Folkhälsomyndigheten har tagit fram råd och tips som kan vara bra för alla att tänka på vid värmeböljor.

Gör så här vid en värmebölja!

    • Var uppmärksam på inomhustemperaturen! Risken för hälsoproblem ökar så snart temperaturen stiger inomhus.
    • Drick mer ! Vänta inte på att bli törstig. Ät vätskerik mat som t ex grönsaker och frukt. Undvik stora mängder söta drycker och alkohol.
    • Ordna sval miljö! Försök att vara på den svalaste platsen i bostaden. Använd gardiner, persienner och markiser och vädra på natten när det är svalt.
    • Ordna svalka ! En kall dusch är mest effektiv. En blöt handduk är ett alternativ. Använd löst sittande kläder i naturmaterial.
    • Ta det lugnt! Undvik fysisk ansträngning under de varmaste timmarna på dygnet.
    • Förvara läkemedel rätt!
    • Var uppmärksam! Varningssignaler kan vara förhöjd kroppstemperatur, puls, andningsfrekvens och nytillkommen yrsel och onormal trötthet. Muntorrhet och minskad urinmängd kan vara tecken på vätskebrist.

    Ring 1177 för sjukrådgivning eller hjälp att hitta rätt i vården eller besök webbplatsen 1177.se dygnet runt.

    Läs gärna mer på folkhälsomyndigetens hemsida www.folkhalsomyndigheten.se om råd vid värmeböljor.

     

    Publicerad 2018-07-23