Lyssna på sidan Lyssna

Coronaviruset och covid-19 på lätt svenska

Corona är ett virus som kan göra dig sjuk. Om du blir sjuk av coronaviruset får du en sjukdom som heter covid-19. Stanna hemma om du känner dig sjuk. Då smittar du ingen annan.

Viktiga telefonnummer

  • Ring 113 13 om du har frågor om sjukdomen covid-19.
  • Ring 1177 om du är sjuk och inte kan ta hand om dig själv hemma.
  • Ring 112 om du är mycket sjuk och rädd att du ska dö.

Vaccin mot sjukdomen covid-19

Om du vaccinerar dig, kan du undvika att bli väldigt sjuk i sjukdomen covid-19.

Du hjälper till att minska smittspridningen av coronaviruset. 

Du bokar tid för vaccination hos din region och vårdcentral.

webbplatsen 1177.selänk till annan webbplats får du information om hur du bokar tid. Du kan boka tid själv på webben eller ringa din vårdcentral.

Viruset corona

Corona är ett virus som kan göra dig sjuk.
Om du blir smittad av coronaviruset kan du få sjukdomen covid-19.

Coronaviruset har spridit sig i Sverige sedan våren år 2020.
Miljoner människor i hela världen har blivit smittade.

Stanna hemma om du känner dig sjuk.
Då smittar du ingen annan.

Sjukdomen Covid-19

Sjukdomen covid-19 liknar både influensa och förkylning.
Det är svårt att veta om du har covid-19.

De flesta som blir sjuka i covid-19 blir blir bra igen efter ungefär två veckor.
Men en del människor blir mycket sjuka.
De kan få svårt att andas.

Om du är sjuk i covid-19 kan du få:

  • hosta
  • feber
  • ont i halsen
  • snuva
  • nästäppa
  • huvudvärk
  • ont i muskler och leder
  • illamående
  • besvär att andas

Vissa personer kan bli mycket sjuka i covid-19

Personer som är 70 år och äldre kan bli mycket sjuka av covid-19.
Personer med andra sjukdomar som lungsjukdom eller cancer kan bli mycket sjuka av covid-19.

Alla måste vara försiktiga.
Även unga personer kan bli mycket sjuka av covid-19.

Regler för personer äldre än 70 år

För personer som är 70 år och äldre, och för personer som har andra sjukdomar
gäller samma regler som för alla andra.

Vad ska jag göra om jag tror jag har covid-19?

  • Stanna hemma om du känner dig sjuk.
  • Stanna hemma även om du känner dig lite sjuk.
  • Gå inte ut innan du blivit frisk.
  • När du blivit frisk ska du stanna hemma i två dagar till.
  • Sen kan du gå ut igen. Annars finns det risk för att du smittar någon annan.

Vad du ska göra för att inte få covid-19

Håll avståndet

  • Om du måste träffa andra personer ska du ska hålla avstånd. Det betyder att du inte ska stå nära andra människor.
  • Du ska hålla 1,5 (en och en halv) meters avstånd till andra människor.
  • Försök att inte vara på platser där många människor är.
Håll avstånd


Tvätta dina händer ofta

  • Viruset fastnar lätt på händerna. Därför ska du tvätta händerna ofta.
  • Tvätta händerna noga med tvål och varmt vatten.
  • Du kan använda handsprit om det inte finns tvål
    och vatten.
tvätta händerna

Hosta och nys i armvecket

  • Hosta och nys i armvecket
    eller i en näsduk av papper.
  • Tvätta händerna efter.

Rör inte ansiktet med dina händer

  • Många människor rör sitt ansikte utan att de tänker på det.
  • Då kan virus komma in i kroppen genom ögon, näsa och mun.


Följ oss i sociala medier

Du kan komma i kontakt med och påverka Sävsjö kommun på många olika sätt. Ett sätt är genom sociala medier.

Den här webbplatsen använder kakor för att ge användaren extra funktioner. Men om du själv vill bestämma vilka kakor som ska användas trycker du på inställningar.