Lyssna på sidan Lyssna

Platsvarumärke för Sävsjö kommun

Visst vill du också att fler ska flytta hit eller besöka oss, att fler ska vilja jobba här och investera? För att vi tillsammans ska kunna jobba mot det målet har Sävsjö kommun tagit initiativ till att ta fram ett platsvarumärke för den geografiska kommunen, som vi alla kan använda.

Ett platsvarumärket är platsens identitet och berättelse, den som vi alla är en del av. Att utveckla Sävsjö kommuns platsvarumärke handlar om att definiera vilka unika egenskaper vår plats har och hur vi vill att den ska uppfattas av både invånare, företag och besökare.

Ett tydligt och relevant platsvarumärke hjälper oss att ha en gemensam berättelse och tillsammans verkar för att få fler att flytta tills oss, jobba och utveckla företag och besöka oss.

Målet med projektet är att ta fram en strategi som alla som verkar här kan ta hjälp av för att marknadsföra platsen Sävsjö kommun. Strategin ska tydliggöra vad vi tillsammans kan lyfta fram som vår plats styrkor, vår identitet och vår platsberättelse. Med hjälp av detta gemensamma budskap kan vi stärka vår attraktionskraft och attrahera invånare, företagare, investerare och besökare till vår kommun.

På den här sidan kan du följa arbetet, ta del av information och bidra med tankar.

Välkommen att tillsammans forma bilden av platsen Sävsjö kommun!

Karta över kommunen, tåg, fotboll, sjö.

Beslutet att arbeta fram ett platsvarumärke togs av kommunstyrelsen under 2024. Kommunen har genom upphandling anlitat konsulter hos den strategiska byrån Intellecta. De arbetar med projektet tillsammans med en kommunal projektledare och styrgrupp. Intellecta har lång erfarenhet av att arbeta med platsvarumärken. De kommer under våren att samla in information, analysera och sedan presentera en strategi och en plan för implementering.

Men styrgruppens ordförande, Kristin Nilsdotter Isaksson, understryker vikten av att många olika parter bidrar.

– Även om det nu är Sävsjö kommun som tar en ledande roll i arbetet, är det viktigt att vi gör det här tillsammans. Platsvarumärket är något som ska kunna användas av allt från företag som vill rekrytera personal till besöksmål som vill locka turister, menar hon.

Som en del i det arbetet genomfördes en workshop i slutet av februari.

Projektet består av tre delar. Just nu befinner sig projektet i den första delen där vi samlar in och analyserar information.

Förstudie och nulägesanalys

I förstudien samlar vi in bakgrundsfakta och tankar. Våra konsulter på Intellecta har genomfört enkäter både nationellt och lokalt. De har tagit del av tidigare material och styrande dokument så som kommunens utvecklingsstrategi. I slutet av februari hölls en workshop där allmänheten bjöds in att dela sina tankar och diskutera vår plats styrkor och svagheter. Allt detta analyseras och ska resultera i en nulägesanalys som kommer att presenteras för projektets styrgrupp och kommunstyrelsen i månadsskiftet mars-april.

Platsvarumärkesstrategi presenteras

Med avstamp i nuläget och spaning på både omvärld och framtid tar byrån sedan fram en platsvarumärkesstrategi. Platsvarumärket ska ge ett stöd till alla som kommunicerar om platsen Sävsjö kommun, att kunna kommunicera och marknadsföra en positiv, trovärdig och enhetlig bild av platsen. Strategin ska vara klar i början av juni.

Handlingsplan för implementering

I projektet ingår också leverans av en handlingsplan för implementering av vår platsvarumärkesstrategi. Den ska ge förslag på hur vi kan jobba aktivt och använda strategin när vi kommunicerar om vår plats.

Själva implementeringen ingår inte i projektet utan är något som vi alla kommer att behöva jobba med långsiktigt, för att nå effekt.

Kommunstyrelsen i Sävsjö kommun tog beslut i juni 2024 om att initiera ett arbete för att ta fram ett platsvarumärke. Kommunstyrelsens ordförande, Therese Petersson (KD) berättar om bakgrunden till beslutet:
– Vi har sett att vi behöver stärka kommunens attraktivitet så att vi kan få tillväxt både gällande befolkning och näringsliv. I förlängningen innebär det att även kommunens ekonomi stärks. Visst måste vi bromsa när det är lågkonjunktur, men vi måste även våga satsa på det som på lite längre sikt ger goda resultat, menar hon.

– Med ett platsvarumärke enas vi kring vilka vi är och vilka vi vill uppfattas som. Vi är en fantastisk plats och det behöver vi bli bättre på att berätta. Flera kommuner i vår närhet har satsat på detta långsiktiga arbete och vi måste hänga med, tycker Therese Petersson.

Genom att öka platsens attraktionskraft för boende och företag kan arbetet med platsvarumärket öka intäkter både för kommunen, invånaren, företagen, föreningar och besöksnäring. Vi kan dessutom spara pengar på att vara samordnade och mer träffsäkra i vår marknadsföring.

För året 2025 avsattes strax under 400 000 kronor till arbetet. Pengarna bekostar det konsultstöd som kommunen upphandlat under projektperioden, fram till leverans av strategi och handlingsplan för implementering.

Det finns ännu inget beslut om budget för framtida implementering.

Vi vill att arbetet med vårt platsvarumärke ska vara till nytta för alla oss som bor och verkar här. Därför är dina tankar och idéer viktiga.

När strategin är klar kan du vara med och använda den, till exempel om du är företagare som rekryterar personal, besöksnäring som vill locka turister eller förening som vill marknadsföra aktiviteter och evenemang.

Har du tankar eller frågor om hur vi kan jobba tillsammans framåt är du välkommen att kontakta projektledare Rosemarie Engblom via mejl: rosemarie.engblom@savsjo.se

Fortsätt gärna att följa arbetet och informationen här på sidan.