Två elever studerar

Elever från Hofgårdsskolan deltog i regionfinalen i Pythagoras Quest

Elever från Hofgårdsskolan deltog i mattetävlingen Pythagoras Quest dit man tog sig ändå till regionfinalen. Laget slutade där på en hedrande sjundeplats.

Elever på Högstadiet har under läsåret deltagit i matematiktävlingen "Pythagoras Quest" som är en nationell tävling för elever på högstadiet.

Laget som representerade Hofgårdsskolan bestod av en elev i årskurs 7 samt två elever i årskurs 9. Hofgårdsskolans lag var en av de åtta bästa lagen som gick vidare till regionfinalen. Det lag som lyckades bäst i regionfinalen skulle gå vidare till riksfinalen.

I år hölls regionfinalen på distans på grund av coronapandemin. Efter att deltävlingen sammanställts hamnade laget på en hedrande sjunde plats.

Tävlingssamordnare var Jens Tengius, mattelärare på Hofgårdsskolan.

- Jätteroligt för Sävsjö och för Hofgårdsskolan att vi nådde så långt i tävlingen. Vi har duktiga matteelever på Hofgårdsskolan, säger han.