Lyssna på sidan Lyssna

Fakturahantering

Här finns all information om hur vi skickar och tar emot fakturor samt vad som är viktigt att tänka på i samband med det.

Fakturor från Sävsjö kommun skickas i första hand ut som e-fakturor, i andra hand till din digitala brevlåda med betalfunktion (Kivra) och i sista hand som en pappersfaktura per post. Du kan själv välja det som passar dig bäst och även komplettera med att betala via autogiro.

Som standard skickas fakturan ut under månadens första hälft och ska betalas till Sävsjö Kommuns Bankgiro: 5824-6497 senast den sista i samma månad.

Elektronisk faktura

E-faktura innebär att fakturor skickas elektroniskt till din internetbank istället för på papper. I din internetbank ser du när du har en ny faktura att betala. OCR-nummer, betalningsmottagare, belopp och betalningsdag är redan ifyllda. Du behöver bara kontrollera och godkänna fakturan så betalas den automatiskt.

Anmäl via din internetbank om du i fortsättningen vill ha e-faktura. Om fakturan från kommunen är ställd till någon annan i hushållet, fyller du förutom egna uppgifter också i den personens uppgifter vid anmälan.

Digital brevlåda

Har du en digital brevlåda med betalfunktion kan du både se och betala din faktura direkt i applikationen eller på hemsidan. Alla uppgifter såsom OCR-nummer och förfallodatum är redan ifyllda. Saknas betalfunktion i din digitala brevlåda kommer du bara kunna se och granska fakturor.

Läs mer om Digital post från Sävsjö Kommun

Bankgiro

Om du fortfarande får din faktura på papper betalar du till Sävsjö kommuns bankgiro för OCR inbetalningar, Bankgiro: 5824-6497.

Skulle det röra sig om någon annan slags inbetalning kan du använda dig av vårt bankgiro för manuella inbetalningar (utan OCR), Bankgiro: 588-7062.

Autogiro

Autogiro är ett enkelt och tryggt sätt att betala fakturor och kostar inget extra. Fakturan skickas till dig som vanligt så du vet hur mycket som kommer att dras från ditt bankkonto. Dragningen sker automatiskt från det bankkonto du angivit, under förutsättning att det finns pengar på kontot en bankdag före förfallodagen.

Det finns olika sätt för att göra en autogiroanmälan:

  • Medgivande via din internetbank
    Du kan oftast göra anmälan om autogiro via din internetbank vilket är det enklaste sättet om man har den möjligheten.
  • Medgivande via hemsida
    Gör autogiroanmälan genom att klicka på länken nedan. Fyll i formuläret, läs igenom villkoren och signera sedan med ditt BankID.
    Klicka här för Formulär Autogiroanmälan, medgivande Länk till annan webbplats.
  • Medgivande via pappersblankett
    Har du inte någon av ovan möjligheter kan du istället ansöka om autogiro via blankett. Klicka här för Autogiroblankett autogiro för papperutsktift Pdf, 75.6 kB.. Glöm inte att signera den med din underskrift och skicka in den till:
    Höglandets Ekonomiservice
    Mariagatan 2
    571 31 Nässjö

Betala dina fakturor som vanligt tills du ser på fakturan att beloppet kommer dras via autogiro.

Om du inte vill få din avi i pappersformat ansöker du även om E-faktura i din internetbank.

Om du har frågor om din faktura hör du antingen av dig till den kontaktperson som är namngiven på fakturan eller till Höglandets ekonomiservicekontor.

Krav på att skicka elektroniska fakturor

Från och med den 1 april 2019 finns det en lag som säger att alla inköp i offentlig sektor ska faktureras med elektronisk faktura (e-faktura) enligt en ny europeisk standard, Sävsjö kommun tar därför emot e-fakturor via operatör Inexchange.
Om ni använder Inexchange som tjänsteleverantör behöver ni lägga till Sävsjö kommun i ert
kundregister. Om ni istället har en lösning via en annan operatör, ber vi er att kontakta denne för att få kopplingen till oss.

Det finns ofta möjlighet att skicka e-faktura via befintliga affärs- eller ekonomisystem. Kontakta gärna er systemleverantör om vad som krävs för att ni ska komma igång.

Referenskrav

Fakturor till Sävsjö kommun måste, utöver lagstadgade fakturauppgifter, innehålla en korrekt referens. Referenskoden ska enbart bestå av fem siffror, i formatet 12345. Inga andra tecken eller mellanslag får förekomma i referensfältet. Skulle ni ange en felaktig referens kan fakturan komma att avvisas och ni får då göra en referenskorrigering.

Saknar ni en referenskod för faktura som ska skickas, vänligen kontakta beställaren av Er tjänst/vara.

Fakturaportal för dig som skickar fåtal fakturor

Leverantörer som inte har möjlighet att skapa en e-faktura i sitt eget system kan kostnadsfritt (upp till 100 st fakturor) använda vår fakturaportal via InExchange där man manuellt registrerar fakturorna. Logga in och registrera din e-faktura på Inloggning (inexchange.se) Länk till annan webbplats.

I användarguiden för InExchange Web Länk till annan webbplats.finner ni information om hur ni skapar ett konto hos InExchange samt hur det fungerar att registrera fakturor på webben.

Fakturan ska vara utställd till:

Sävsjö kommun
Fakturaenheten
576 80 Sävsjö

Sävsjö kommuns fakturauppgifter

VAN-operatör/ fakturaväxel: InExchange
Organisationsnummer: 212000-0563
Momsregistreringsnummer: SE212000056301
GLN: 7362120000562
PEPPOL ID: 0007:2120000563

 

Om du har några frågor är du välkommen att kontakta Höglandets ekonomiservicekontor.

 

Vi har överlåtit vår påminnelse- och inkassohantering till Visma Amili AB. Du betalar påminnelser eller inkasso med friande verkan direkt till Visma Amili AB.

För mer information och betalningsalternativ se webbplatsen mittarende.se Länk till annan webbplats. där du kan logga in med e-legitimation.

Har du frågor kring påminnelse- eller inkassoärende, vänligen kontakta Visma Amili AB på telefonnummer 0771-23 24 00 eller mejladress paminnelse.collectors@visma.com

Har du frågor kring fakturainnehållet är du välkommen att kontakta Höglandets Ekonomiservicekontor på telefonnummer 0381-67 40 00 eller mejladress savsjo-ekonomiservice@hoglandet.se

Kontakt

Höglandets ekonomiservice

Mariagatan 2
571 31 Nässjö
savsjo-ekonomiservice@hoglandet.se
0381-67 40 00