Lyssna på sidan Lyssna

Ny upphandlingschef i Sävjö kommun

Publicerad:

Från och med 1 juni har kommunens upphandlingsavdelning en ny chef. Det är Thomas Dalsmyr, som jobbat på avdelningen i fyra och ett halvt år och varit tillförordnad chef sedan årsskiftet. Tillsammans med sitt team ser han till att Sävsjö kommun gör goda affärer.

Thomas Dalsmyr

Goda affärer innebär inte bara ekonomiska aspekter, även om uppdraget att använda skattepengarna på bästa sätt såklart är mycket viktigt. Upphandlingsavdelningen har en helhetssyn, där också social och miljömässig hållbarhet och kvalitet är viktiga parametrar när man upphandlar och tecknar avtal. Hur upphandling ska gå till i kommuner (och annan offentlig verksamhet) styrs av Lagen om offentlig upphandling (LOU).

Sävsjös gröna hållbarhetsprogram

— När det gäller miljömässig hållbarhet har politiken i Sävsjö tagit beslut om det gröna hållbarhetsprogrammet, säger Thomas. Programmet sätter vissa krav på hållbarhet som vi på upphandling måste ta hänsyn till. Det kan handla om att material ska kunna återbrukas till exempel eller att vi ska ha avtal för begagnade möbler och reservdelar hos vår leverantör av kontorsmöbler.

Likabehandling

Offentlig upphandling omgärdas av en hel del regler.

— Det finns ganska strikta former för hur man lämnar anbud och det kan verka komplicerat, säger Thomas Dalsmyr. Vill företag diskutera och ställa frågor om upphandling är de välkomna att höra av sig. Vi kan inte hjälpa till i en enskild upphandling men svarar gärna på generella frågor om hur det fungerar. Vi vill ge alla rätt förutsättningar för att kunna lämna anbud!

Upphandlingsavdelningen har, förutom Thomas Dalsmyr, två personer anställda samt en timanställd.

—Vi är ett grymt bra gäng och jag ser fram emot att utveckla upphandlingsarbetet tillsammans, avslutar Thomas Dalsmyr.