Lyssna på sidan Lyssna

Besparingsförslag lämnades över till politiken

Publicerad:

På onsdagen lämnade kommunens ledningsgrupp över sina förslag på besparingar och effektiviseringar till politiken. Nu är det upp till politikerna att prioritera och besluta för att uppfylla besparingskravet på 20 miljoner.

När kommunens verksamheter fick besparingskrav på 20 miljoner tillsattes en utredning för att hitta besparingar och effektiviseringar. Utredningen, som pågått mellan december och februari, har involverat samtliga kommunala verksamheter och man har haft en tät dialog för att tillsammans hitta besparingar under 2025. Igår, onsdag, lämnade ledningsgruppen över förslagen till politiken.

20,4 miljoner i besparingar

Det är många olika förslag som tagits fram. En del av förslagen gör att besparingarna fördelas jämnt över olika förvaltningar medan andra förslag är mer förvaltningsspecifika. Det finns också förslag, där arbetet redan är påbörjat. Totalt innebär förslagen besparingar på 20,4 miljoner för 2025.

Medborgares behov i fokus

Det fanns flera kriterier för förslagen: Förslagen ska vara av sådant slag att de ger effekt 2025, men inte påverkar efterföljande år negativt. Förslagen ska inte heller öka kostnader eller skapa nya behov på sikt. Kommunens huvuduppdrag och medborgarnas behov ska sättas i fokus. Förslagen ska ta hänsyn till beslutade hållbarhets- och verksamhetsmål.

— Alla förslag innebär konsekvenser men målet är att hantera det här på ett så klokt och ansvarsfullt sätt som möjligt. Det är viktigt att poängtera att det är just förslag som politiken nu ska besluta om, säger kommundirektör Pierre Klasson.

Politikens beslut

Närmast kommer kommunstyrelsen att diskutera förslagen på sitt nästa sammanträde. Då det innebär att budgetramar ändras kommer ärendet att tas upp på kommunfullmäktige. Målet är att det ska behandlas på kommunfullmäktiges möte i april.

Förslag på förändrade budgetramar för nämnderna

  • Kommunstyrelsen allmänna -7 028
  • Kommunstyrelsen tekniska – 1 167
  • Kultur- och fritidsnämnden – 312
  • Barn- och utbildningsnämnden -6 317
  • Socialnämnden -4 716
  • Myndighetsnämnden -900

Summorna är angivna i tusental.

  • Hållbarhetsperspektiv 1 000 (Köpa second hand och återanvända, strategigruppen tar fram förslag på effektiviseringsmål)
  • Ständiga förbättringar 500 (projektplan krävs)
  • Avtalstrohet 500 (Följa upp upphandlingsreglemente, inköp av nytt system behöver göras för uppföljning av avtal)
  • Tekniska lösningar 300 (LED-belysning, robotisering med mera)
  • Möteseffektivitet 200 (kortare möten med 25 procent, åka mer kollektivt)
  • Digitalisering 500 (påbörja arbetet med digitalisering)
  • Ökad frisknärvaro 2 200 (minska kostnader för sjukfrånvaro, vikariekostnader och övertid)
  • Ej återanställa personal kommunledningskontoret 3 700
  • Ej återanställa personal myndighet 800
  • Försäljning och rivning av fastigheter 900
  • Externa hyror, omfördelning verksamheter till egna lokaler 200
  • Fordonsflottans storlek 500
  • Samtransporter, minska antal mil 10 procent 300
  • Fordonsskador 100
  • Pedagogisk omsorg i Stockaryd går in i förskolans verksamhet 300
  • Delade tjänster - flexibla tjänster 500
  • Rekrytering av tjänster 2 400
  • Öppettider förskola 320
  • Cafeteria Kommunalhus (personal) 170
  • Minska med en förskoleavdelning i Sävsjö 500
  • Gratis kaffe - ta bort 800
  • Juridiska hjälpmedel - avsluta en licens 40
  • Personliga utlägg 50
  • Byalagspeng 100
  • Ortssammanbindande nät - bidrag till Savman 600
  • Hemsändningsbidrag 60
  • Trähusprojektet på Aleholm 1 500
  • Resebidrag till studenter 100
  • Inköp förbrukningsmaterial/inventarier 250
  • Lönehantering - anpassning flytt gymnasiet 100
  • Leasing datorer och skrivare 200
  • Konsultkostnader 250
  • Stöld/larm - onödiga kostnader 100
  • Ristippar 100
  • Utfartsvägar 300

Summa: 20,4 miljoner