Aleholm inför distansundervisning 18 mars

Regeringen och Folkhälsomyndigheten har idag uppmanat landets gymnasieskolor och vuxenutbildningar att bedriva sin undervisning på distans för att dämpa spridningstakten av coronaviruset, covid-19.

Ledningen för Sävsjö kommuns barn- och utbildningsförvaltning gör bedömningen att undervisningen, under en period, kan bedrivas på distans med god kvalitet. Man har därför beslutat att följa uppmaningen från myndigheterna.

Från och med i morgon, onsdagen den 18 mars, stängs Aleholms gymnasium och vuxenutbildning och samtliga elever arbetar istället på distans.

• Det är skola som vanligt men på distans.
  • Är eleven frisk deltar eleven i undervisningen
  • Är eleven sjuk görs frånvaroanmälan som vanligt.
  • Elever som är ute på praktik/APL ska även fortsatt närvara på sina praktikplatser.

Lärare och övrig personal på Aleholm kommer att arbeta som vanligt på skolan med undervisning på distans. Arbetet är redan igång när det gäller att förbereda den digitala undervisningen. Information och instruktioner kommer att lämnas löpande av respektive mentor. Rektor har ansvaret för att undervisning och stöd anpassas efter varje elevs behov.

Det är viktigt att alla aktivt tar del av kommunikation via Sävsjö kommuns webbplats, savsjo.se och via Vklass. I dagsläget behöver både hem och skola hjälpas åt för att möjliggöra elevernas lärande och genomförande av distansundervisningen.

Övriga skolor och förskolor i kommunen har fortsatt öppet som vanligt och påverkas inte av beslutet. Alla vårdnadshavare och elever uppmanas att endast använda Sävsjö kommuns webbplats och Vklass som trovärdiga källor för information.