Vädjan om försiktighet i sommar

Sävsjö kommuns ledning uppmuntrar alla invånare att njuta av den tid vi har framför oss, men uppmanar samtidigt till fortsatt försiktighet för att förhindra smittspridning av covid-19. Utbrottet av covid-19 påverkar hur vi kan resa, semestra och umgås i sommar.

Inrikesresor

Folkhälsomyndigheten avråder från att resa kollektivt på grund av smittrisken. Det är viktigt att alla följer reglerna om att hålla fysiskt avstånd mycket noggrant, både under resan och under vistelsen.

Friluftsliv

När vi inte kan resa och umgås som vanligt förväntas det lokala friluftslivet öka kraftigt i sommar. Att fler människor ger sig ut i naturen är så klart positivt och något myndigheterna uppmuntrar. Samtidigt är det extra viktigt att alla visar hänsyn mot naturen, djurlivet, markägare och andra människor.

Allemansrätten – dina rättigheter och skyldigheter

Allemansrätten innebär att du får röra dig fritt i naturen utan att fråga markägaren om lov. Men det finns vissa saker du måste tänka på när du är ute och vandrar, campar, klättrar, åker båt eller gör något annat i det fria. Det här får du göra. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Naturreservat har särskilda bestämmelser

I skyddade områden som till exempel naturreservat och nationalparker finns särskilda bestämmelser för att skydda naturen. Vilka regler som gäller finns att läsa på områdets anslagstavlor eller på kommunens och länsstyrelsens webbplatser. Naturreservat- vanlig och stark skyddsform Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Pandemin kvar lång tid

De flesta experter är överens om att pandemin kommer att finnas kvar i vårt samhälle en lång tid framöver. Det är inte över än och därför vill vi uppmana alla invånare att fortsätta vara uppmärksamma, försiktiga och följa de allmänna råden och rekommendationer från folkhälsomyndigheten.

Här är några punkter som vi vill påminna om:

• Stanna hemma om du har förkylningssymtom och ett par dagar extra därefter.
  • Umgås gärna med andra men vistas utomhus och håll avstånd.
  • Avstå från att delta i större sociala sammanhang som fester, begravningar, dop, kalas och bröllop.
  • Undvik trängsel och köer i och omkring offentliga lokaler som butiker, restauranger med mera.
  • Hosta och nys i armvecket, undvik att röra ögon, näsa och mun.
  • Tvätta dig med tvål och vatten i minst 20 sekunder, använd gärna handsprit.
  • Undvik onödiga resor.
  • Arbeta gärna hemifrån om du har möjlighet.
  • Skydda våra äldre och andra i riskgrupp.
  • Är du 70 år eller äldre, eller tillhör en riskgrupp, är det extra viktigt att du begränsar dina sociala kontakter och undviker platser där människor samlas.

Håll dig uppdaterad genom att följa rapporteringen om smittläget i media, på Folkhälsomyndighetens webbplats och på vår webbplats savsjo.se/corona Länk till annan webbplats..