Myndighetsförvaltning
Myndighetsförvaltningen
Vi på myndighetsförvaltningen jobbar för att boende och verksamma i vår kommun ska bemötas av god service och tillgänglighet. De tjänster som vi utför styrs av lagstiftning och de politiskt valda ledarmöter i kommunfullmäktige och myndighetsnämnden.
Våra ansvarsområden är:
- Bygglov/Anmälan
- Miljö- och hälsoskydd
- Karta/GIS
Uppdrag:
- Pröva ansökningar om bygg-, mark- och rivningslov samt startbesked.
- Övervaka fastighetsägares kontroller av ventilationssystem och hissar
- Utreda överträdelser av plan- och bygglagen och bestämmelser kopplade till lagen.
- Medverka vid fastighetsbildning
- Handläggning av adress- och namnfrågor
- Kontrollera livsmedelsanläggningar i kommunen samt ta emot anmälningar och utreda matförgiftningar
- Inspektera skolor, badplatser och andra hälsoskyddsverksamheter samt hantera frågor gällande inomhusmiljön i lokaler och bostäder, till exempel problem med fukt, mögel, buller och radon
- Utöva tillsyn på verksamheter som hanterar farligt avfall och kemiska produkter
- Handlägga anmälningar och ansökningar om tillstånd för värmepumpar, spridning av bekämpningsmedel, installation av enskilda avlopp och komposter
- Handlägga anmälningar om förorenade område samt avhjälpandeåtgärder
- Underhåller och utvecklar Kommunens Kart/GIS system.